Skip to main content

Kenapa Saya Kagum Dengan Vegetarian

Sejahteralah ke atas kamu...

Saya takde ramai kawan yang berbangsa dan beragama selain daripada Melayu dan Islam. Kalau ada pun, tak boleh nak dipanggil kawan jugak but kenalan. Dalam hanya beberapa kerat sahaje kenalan saya yang berbangsa lain itu, ada yang mengamalkan prinsip 'vegetarian' sebagai gaya kehidupan mereka. Saya pernah kenal 2 orang vegetarian. Yang sorang tu perempuan berbangsa India. Dia adalah janitor di pejabat lama saya di Pahang dahulu. Sorang lagi lelaki berbangsa Cina yang masih ada di pejabat saya sekarang ini kerana masih ada contract project  dengan pejabat saya. [Dia bukan staff pejabat saya].
Saya pun terfikir soalan yang sama terhadap vegetarian.

Bila saya tengok derang, saya rasa kagum dengan keimanan [faith] mereka terhadap apa yang mereka pegang tu. Bagi mereka, tak boleh makan benda bernyawa dan tidak boleh mengambil nyawa dan mereka betul-betul amalkan. Tak tau la mereka baca kitab apa, tapi apapun.... mereka boleh tahan diri mereka dan keluarga mereka daripada makan segala makanan-makanan sedap yang ada di dunia ni. 

Kita yang Islam ni, memang la ada benda yang boleh dan yang tak boleh kita makan. Selagi makanan tu halal sumber dan cara penyediaannya, maka kita boleh makan. Setidak2nya, yang paling kuat sekali kita control diri kita hanya tak boleh makan babi je. Dan juga minum arak. Ada la banyak lagi, tapi yg 2 ni la mainstream yang paling besar pengaruhnya dalam arena pemakanan. Tapi, vegetarians? Semua haiwan mereka tak makan. Boleh mereka tahan diri daripada makan haiwan-haiwan yang dijadikan Allah sebagai sumber makanan. Boleh pulak perut mereka tahan hanya dengan makan sayur dan buah sahaja. Itu pun dah buktikan mereka lagi kuat iman daripada orang-orang yang mengaku Islam tapi langgar jugak larangan dalam Islam supaya tidak makan bahan-bahan makanan daripada sumber haram.

Jangan salah faham plak. Saya bukan maksudkan yang amalan vegetarian itu satu amalan mulia. Saya harap korang faham maksud saya tentang keimanan tu. Maksud saya kat sini, saya  jika mereka[the vegetarians] Islam, mungkin mereka akan lebih bertakwa berbanding yang sedia Islam ni. Yang si Wai Foong tu, setiap hari dia makan buah je waktu lunch. Kadang2 apple je sebijik. Kadang2 anggur segenggam. Itu je la. Kalau saya makan cenggitu, confirm le slim takyah susah2 panjat tangga tiap2 hari.

Kalau korang perasan, salah satu sebab kita nak makan macam-macam tu semuanya berpunca daripada nafsu. Pulak sekarang semua orang boleh dikatakan mampu untuk makan apa saje yang mereka sukai. Asalkan rasa nak makan Sushi, kita berusaha pergi dapatkan Sushi. Bila rasa nak makan red velvet, mesti nak kena cari red velvet. Kalau tak dapat cari sendiri, post status kat FB. Kawan2 yang baca pun tolong hantar kat rumah. Bila dah dapat tu, makan la nko sampai terbelahak. Ada tak yang macam ni? Mesti ada punye betul tak? Jangan tipu, berdosa. Hehehe. Sebab saya pun macam ni jugak. Maknanya, kita terlalu senang mendengar kata-kata nafsu dan turuti apa yang nafsu nak. Ustazah saya kata, bila kita selalu sangat ikut dan layan je kemahuan nafsu ni, maka secara refleknya, nafsu tu tadi akan menjadi semakin kuat. Nafsu menjadi kuat kerana banyaknya kita makan. Bila nafsu kuat, kita akan malas untuk beribadah. So, malu la skit dengan Wai Foong. Dia senang-senang je boleh tundukkan nafsu dia dengan hanya bersabar dan makan buah-buahan saje setiap hari. Ko mampu? Sebab apa... sebab nafsu ini hanya dapat dilemahkan apabila kita lapar. Sebab tu la para alim dan ulamak selalu mengamalkan berlapar. Ni semua untuk menundukkan nafsu, melemahkan nafsu supaya mereka ringan untuk beribadat. 

Faham tak maksud saya? Faham tak?


Comments

  1. saya pun kurang kenalan bangsa lain kak.. sy lebih kenal budaya bangsa lain semenjak sy bekerja kt supermarket ni.. ari2 nengok ragam2 dr pelabgai bangsa.. chinese memang vegetrian siket kn.. :)

    ReplyDelete
  2. Makan utk hidup, bukan hidup utk makan. Tak rugi jika kita tak mencuba pelbagai makanan yg ada di depan, kerana segala ibu penyakit berasal dari perut.

    “Makan dan minumlah, tetapi janganlah berlebihan, sesungguhnya Allah s.w.t. tidak suka orang yang berlebih-lebihan.” (Surah Al-A’raf ayat 31)

    ReplyDelete
  3. mmg susah nk kawal nafsu ni...dtambah pulak bisiskan syaiton...lagila susah..tp kita leh berdoa mnta berlindung dgn Allah swt spya tidak trpengaruh dgn nafsu duniawi yg melampaui batas...~__^

    ReplyDelete
  4. apa y pasti..si vegetrian ni mmg mpunyai kesihatan y baik2 saja kan... y pasti halal ;-)

    makanan y halal kan penting dlm mbentuk hati n jati diri kt umat islam..kekadang kt makan daging..mmg hala..tp pyembelihannya..adakah sempurna.. lya slalu tpikir smua ni.. tp yelah... semuanya serah pada allah swt

    ReplyDelete
  5. psl vegetarian ni kan..saya ada dgr pakar pemakanan kata yg ia tak elok. sbb bdn kita perlukan pelbagai jenis khasiat. Tapi ntah2 org vegetarian ni amik protin bentuk kapsul.

    *bab mkn, saya pun susah nak kawal. Tapi bila takde duit, boleh je kawal.

    ReplyDelete
  6. Taufiq : Ha ah. Chinese pun agak menjaga kesihatan kalo bab2 makan ni.

    JR : Terima kasih di atas petikan firman Allah itu. Kalau Allah dah benarkan makan, kita makan la. Kalo Allah larang kita tinggal. Ye tak.

    MakweKintan : Uihhh... mmg tersangat susah nak control nafsu makan. Dah la sedap, senang dapat. Lagi la susah nak control.

    LyaAfrina : Mmg halal kalo sayur dgn buah. Tapi vegetarian tetap minum arak. So, kdg2 masakan derang pun ada campur arak. So, tak la halal mana.

    Ujie : Saya dah agak dah. Mesti tak cukup nutrisi. Larat plak nak makan protin drpd pil. Kot2 kapsul tu pun dibuat daripada gelatin haiwan. Heheh.

    ReplyDelete
  7. faham cikgu!nafsu ni tak leh menguasai kita,kita kena kawal nafsu..betul tak cikgu!he he he

    ReplyDelete
  8. kat sini nak makan luar mmg vege atau seafood je la. tu yg hari2 kene masak mcm2 dari pagi smpai ke mlm. hehe..

    ReplyDelete
  9. uih..susah tu nak kawal makan yang sedap2 ni..tambah2 pulak bila kita dah biasa makan benda tu tetiba tak boleh..
    kalau dari kecik tak diajar makan benda berdarah pun,terliur tu mesti ada kan bila tengok2 iklan kfc la pizza hut la..heheh

    ReplyDelete
  10. salam;
    Faham cukgu..pasal keteguhan keimanan melawan nafsu,bukan nafsu mkn je malah semua nafsu nafsi yang membinasakan manusia...

    ReplyDelete
  11. kak, jannah baru tau lapar tu boleh menundukkan nafsu. kadang malu kan tengok vegeterians, gegeh makan sayur tetiap hari. kalau lah kita umat islam ada pegangan mcm tu, agaknya berapa kerat jer yang ikut kan..

    ReplyDelete
  12. UmmiArissa : Bagus murid2. Faham juga kamu. Hehehe..

    Asmara : Kalo seafood dgn vege kat sana dierang tak letak wine atau arak ke utk masak?

    Diana : Tu la pasal. Betapa kentalnya iman derang utk lawan perasaan tak teringin nak cuba makanan2 yg kuar dlm iklan. Saya tak sure derang tu vegetarian sejak kecik ke tak. Kalo sejak kecik okay la sbb tak penah rasa langsung. Tapi kalo bila dah besar baru nak jd vege, kira hebat la. Contoh macam kita dah selalu makan ayam, tetiba takleh makan ayam sebab alergi ke... gian jugak jadinya.

    YusufLaili : Haah, nafsu lain pun. Tapi boleh mulakan dengan nafsu makan. Sbb yg tu paling susah nak control.

    Jannah : Confirm la ramai yg boleh ikut tapi ramai jugak yg langgar. Mcm larangan minum arak la. Semacam je tgk org Islam minum arak.

    ReplyDelete
  13. aku rasa kalo mkn epal, kena mkn 3-4 bijik baru kenyang kot.

    ReplyDelete
  14. Kalo 3,4 biji tu kenyang masih bleh bersyukur lagi. Takut 4 bijik pun tak kenyang2 jugak. Hehe.

    ReplyDelete
  15. huhuhu...klu sy pn xmanpu kot utk brthn dgn godaan mknan...

    ReplyDelete
  16. huhuhu...klu sy pn xmanpu kot utk brthn dgn godaan mknan...

    ReplyDelete
  17. ok... selalu tgk post psl macaroon la... red velvet tp satu hape pun tak pernah rasa lg walaupun ada niat nak rasa. hahaha... tak terfikir nak beli lagi. layan cheese cake la sedap.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya